Den væsentligst kilde til vitaminer og mineraler er en varieret kost, som, hvis den gennemgøres konsekvent,  hos de fleste vil dække behovet.

Vitamin piller
Generelt anbefales én vitamin pille dagligt, i hvert fald i vinterhalvåret (gerne med ekstra D-vitamin 20-30 mikrogram), specielt hvis kosten i perioder er ensidig, hvilket den ofte er specielt hos enlige og ældre, foruden unge mennersker der nyligt er flyttet hjemmefra.

Der er specielle råd for børn og gravide, se undersiderne herom.

D-vitamin
D-vitamin mangel er særdeles udbredt, specielt nord for Berlin/London, da der er meget lidt sol fra oktober til marts. Hovedkilden er sollys idet D-vitamin dannes med høj effekt når sollys rammer bar hud. Man kan også få D-vitamin i kosten (æg, fisk mv), men man skal spise så store mængder at de færreste vil kunne overkomme det.
Særlige risikogrupper:
1) børn, da de er i vækst. Børnevitamintabletter indeholder 10 mikrogram, som er den anbefalede daglige dosis.
2) gravide anbefales samme for barnets udvikling.
3) ældre: hudens evne til at syntetisere D-vitamin aftager med alderen. Desuden kommer mange ældre mindre ud. Husk de skal have kalk med D-vitamin.
4) institutionsanbragte (eksempelvis psykisk/fysisk handicappede), som oftere har en mere ensidig kost og sjældnere kommer ud med afdækket hud.
5) mørklødede mennesker.

Symptomer/sygdomme med relation til D-vitamin:
De velkendte problemer er defekt knogleudvikling hos børn (Engelsk syge/rakitis) og knogleskørhed hos voksne.
De senere år er listen af problemer relateret D-vitaminmangel også blevet udvidet til knoglesmerter, ledsmerter, nedsat funktion af muskler og sener, gastrit/irriteret mavesæk, depression. Der er øget risiko for hjertekar- og visse kræftlidelser. Mulig øget risiko for sclerose. Nyligt har defekt aktivering af immunforsvaret været kædet sammen med D-vitamin mangel af en dansk forsker.
I ekstrem tilfælde kan der udvikles sekundær/tertiær hyperparathyroidisme, som giver en række ukarakteristisk symptomer incl visse lignende diabetes; kræver ofte operation.

Behandling:
Næsten alla danskere kommer til at mangle D-vitamin sidst på vinteren, men i meget varierende grad. Generelt kan alle voksne anbefales tablet D3-vitamin 25 mikrogram 1-2 daglig i vinterhalvåret, foruden det D-vitamin der er i en almindelig voksen multivitamintablet (5 mikrogram).
Afhængig af øvrige forhold og blodprøver kan mange institutionsanbragte og ældre anbefales 2 tabletter daglig vinter og 1 daglig sommer.
Derudover anbefales generelt 15 min soleksponering med bar ansigt, arme og evt ben i sommerhalvåret midt på dagen. Kræftens bekæmpelse, som eller har været fanatisk anti-sol, har ændret deres anbefaling (sidst jeg tjekkede) til 15 min midt på dagen 3 gange ugentlig.
For mennesker med lav D-vitamin vil man normalt tilråde en kur med 3-4 tabletter D3-vitamin 25 mikrogram/1.000 ie daglig i 3 måneder, og derefter vedligeholdelsesbehandling, som ovenfor anført.

Kan man få for meget D-vitamin?
Ingen ved det reelt, det undersøges i øjeblikket. Iflg visse undersøgelser er der muligvis en øget cancerrisiko ved meget store mængder, men meget lidt vides. Iflg WHO’s 300 siders rapport om D-vitamin og cancer, så anføre de samme. Desuden anfører de den meget fornuftige holdning, at man før har set anbefaling om at tage østrogen, Q10, E-vitamin, beta-caroten mv i store doser for at nedsætte risikoen for kræft eller hjertekarlidelser, men at det siden har vist sig også at være en risiko at overdosere pga cancerrisiko.
Visse kan udvikle symptomer på hyperparathyroidisme, hvorfor anførte kure skal startes af læge.

B-vitaminer
Ekstra tilskud er normalt ikke nødvendigt. Dog har folk med et stort alkoholforbrug et øget behov, specielt B1 (tiamin), folat/folinsyre og B12 (cobalamin).
Mennesker med specielle spisemønstre/atypisk kost har ofte behov for tilskud af folat/folinsyre og B12 (cobalamin).
Visse medicinske behandlinger kan indicere et øget indtag af specifikke B-vitaminer (eks folinsyre ved Methotrexat behandling eller cobalamin ved Metformin behandling).