Mindfulness kan som terapiform være et effektivt redskab til behandling og forebyggelse af Stress, Angst og Depression, men sandsynligvis også Alkoholafhængighed, foruden det kan forebygge tilbagefald af depression.

Kernen er menneskets tendens til at dvæle i fortid og fremtid, de påtrængende og ofte ufrivillige frustrerende tanker der optager vores sind, dukker op igen og igen, tilsyneladende uden man kan kontrollere det. De påtrængende tanker ender med at være et større problem for sindet end det egentlig konkrete problem man måtte have. Efterhånden som de frustrerende tanker tapper energi fra sjælen, udtømmes overskuddet til at arbejde konstruktivt med problemerne.

Sindet skal læres ikke hele tiden at dvæle i fortid og fremtid, men også give sig tid til at være i nuet. Mærke kroppen inklusiv evt uønskede fornemmelser, ømme lemmer, ryg, nakke eller hoved. Fokusere på åndedrættet og bruge det til at opnå kontrol, afslapning; mærke man er tilstede i nuet.

Man lærer det ikke på få sessioner med Mindfulness øvelser, det tager ugers træning, og man kan altid blive bedre. Men sigtet er at man kan inkorporere det i dagligdagen, først som faste øvelser, men på sigt kan man lære sig at lave små øvelser i løbet af dagen, også uden instruktion.

Det foreslåes at man lægger instruktionsøvelser ind på MP3-afspiller eller Mobiltelefonen, så man kan have det med sig. På det første af nedenstående links kan man gratis down-loade to øvelser, andet link henviser til en instruktionsbog inkl lydbog og instruktions-CD. Sidste er målrette angst.

Afspænding og indsovningsøvelse

Mindfulness øvelser

Mindfulness øvelser

Angst reduktion: søg på “bobby zachariae angst”